دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز

اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در استان فارس

اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در فارس

دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز

اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در استان فارس

آموزش مهارت های تفکر

دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز

دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز ،دوره تربیت مربی، آموزش مهارت های اساسی و بنیادین ویژه کودکان، نوجوانان ،والدین، مربیان و مدیران. موسسه تخصصی کلام اول. اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در استان فارس شهر شیراز

آخرین مطالب

بررسی خلاقیت از دیدگاه مکاتب-خلاقیت

پنجشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۴۷ ب.ظ

بررسی خلاقیت از دیدگاه مکاتب(بخش اول)

خلاقیت

 

 

 

 

       روانکاوی                  Psychoanalytic

 

       رفتارگرایی                    Behavioristic

 

       انسان گرایی                    Humanistic

 

       مکتب تداعی گرایی       Associationism

 

 1. خلاقیت از دیدگاه مکتب روانکاوی

خلاقیت از ضمیر ناخودآگاه فرد منشاء می گیرد

خلاقیت محصول جانبی فرایندهای ذهنی پیش از خلاقیت است

اگو (خود) است که اجازه بروز ضمیر ناخودآگاه را به فرد می دهد

آرزوی مردم برای رسیدن به خوشبختی تبدیل به نیرویی برای بروز تخیلات می شود

فروید: فقط مردم بدبخت در رویاهای روزانه و در تخیلات خود می توانند خلاقیت را بروز دهند.

از دیدگاه وی، مصائب و مشکلات بخش جدایی ناپذیر تخیلات و رویاها  هستند.

یونگ نیز تقریبا همین دیدگاه را دارد.

نظریه فروید درباره خلاقیت:

زیگموند فروید، بنیانگذار روانکاوی نظرات متفاوتی را در ارتباط با منبع و خاستگاه خلاقیت ارائه می دهد که عبارت است از:

الف) منبع خلاقیت همان تضاد است

ب) خلق افکار و اندیشه های تازه در تقلیل اضطراب ناشی از تضاد تاثیر دارد

ج) تفکر خلاق شکل عالی تخیلات آزاد و بازی های دوران کودکی است

د) فرد مبتکر و خلاق معمولاً افکار و عقاید تازه را می پذیرد، در صورتی که افراد عادی یا غیر خلاق اینگونه افکار را عقب می رانند

هـ) تجربیات کودکی در پیدایش افکار و اندیشه های تازه کاملاً تاثیر دارد. این افکار ادامه همان تجربیات یا جانشین آنهاست

آیا می توان خلاقیت را عملی برای رهایی از رنج و اضطراب دانست؟

می توان آن را یافتن راه حلی برای یک مسئله که دغدغه ذهنی (تنش فکری؟) فرد در طول زمان گذشته بوده است تلقی نمود.

از این رو، داشتن دغدغه به منزله یک عامل محرک برای تفکر و واکاوی زمینه های آن و نیز یافتن راه حل برای آن می تواند از این دیدگاه توجیه پذیر باشد

 

 مبحث خلاقیت ادامه دارد...

منابع

نظریه های خلاقیت از دیدگاه روانشناسی برگ کویست(Bergquist, 2001و Published on June 11, 2016)

Hossein Rezazadeh, مدرس مدیریت Research & Management Consultation trainer. University teacher & Companies lecturer. rezazadeh-h.blogfa.com

 

جهت دریافت مشاوره با شماره های 0910921022 یا07132356613 تماس بگیرید

لطفا نظر و سوال  خود را در زیر درج کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی