تفکر انتقادی(بخش هفتم)-تفکر
تفکر انتقادی(بخش هفتم)
تفکر انتقادی و عقلانیت
کری س. والترز ( دلیل فکر کردن دوباره، 1994) به مبحث تقاضای عقلانیت فراتر از روش های قدیمی و منطقی در حل مشکلات و تحلیل چیزی که "جامعیت توجیه" نامیده می شود، می پردازد، و همچنین "رفتارهای شناختی مانند تصور، خلاقیت ذهنی، و بینش" را مورد سنجش قرار می دهد. (صفحه 63) این "عملکرد ها" روی اکتشاف، مراحل انتزاعی، نگرش های قانون محوردر راستای حل مشکلات، تمرکز دارند. ذهنی با طرز فکر اصولی و ذهنی با طرز فکر خلاق، برای دستیابی به طرز فکر عقلانی با هم، هم راستا و ترکیب گردند.[۲۰]
کاربرد ها
لیستی از استعدادهای تفکرات انتقادی شامل مشاهده، تفسیر، تحلیل، استنتاج، سنجش، توضیح و فراشناخت می باشد. طبق اظهارات رینولد (2011)، یک فرد یا یک گروه برای بکار گرفتن تفکر انتقادی باید به مواردی ملاحظه کنند که عبارتند از:[۲۱]
شواهد طبق حقایق
مهارت برای جدا کردن مشکل از موقعیت.
معیارهای مناسب و مربوط برای قضاوت کردن بدون اشکال.
روش های قابل اجرا یا تکنیک هایی برای شکل گرفتن قضاوت.
ساختارهای نظری قابل اجرا برای درک مشکل و سوال موجود.
تفکر انتقادی به دنبال مشخصه ای است که:
اشکالات را تشخیص داده و راهی اجرایی برای آن ارائه دهد
درک اهمیت اولویت بندی و ترتیب حق تقدم در حل مشکل
جمع آوری و ترتیب دهی به اطلاعات (مربوط)
شناسایی فرضیات ومقادیر تعیین نشده
درک و به کار بستن زبان همراه با صحت، وضوح و تشخیص و تمیز
تفسیر داده ها برای ارزیابی کردن شواهد و سنجش استدلال ها
شناخت وجود (یا عدم وجود) روابط منطقی بین اصول یا طرح ها
رسیدن به نتیجه های تضمینی و عمومیت ها.
قرار دادن آزمونیبرای نتیجه گیری و عمومیت دادن به آن که می رسد.
باز سازی کردن الگوی عقاید خود بر اساس تجربیات گسترده تر
تصمیم گیری های دقیق در مورد چیزهای خاص و خصوصیات در زندگی روزمره.
به طور خلاصه: "یک تلاش مداوم برای آزمودن هر گونه اعتقادی و یا شکلی از علم بر اساس مدارک و شواهد است که پشتیبانی کننده و یا تکذیب کننده آن و نتیجه گیری های پیش رو که به آنها تمایل دارند، می باشد."[۲۲]
مطلب تفکر انتقادی هنوز ادامه دارد...
منابع:
20. Kerry S. Walters (1994). Re-Thinking Reason: New Perspectives in Critical Thinking. SUNY Press. ISBN 978-0-7914-2095-9.
21. Reynolds, Martin (2011). Critical thinking and systems thinking: towards a critical literacy for systems thinking in practice. In: Horvath, Christopher P. and Forte, James M. eds. Critical Thinking. New York: Nova Science Publishers, pp. 37–68
22. Edward M. Glaser (1941). An Experiment in the Development of Critical Thinking. New York, Bureau of Publications, Teachers College, Columbia University ISBN 978-0-404-55843-7
ضمن عرض سلام و وقت بخیر خدمت مدیر این سایت و نویسندۀ این مقاله
در اینکه مطالب ارائه شده کاملاً علمی و اصولی هستند شکی نیست و جای تقدیر و تشکر داره .
ای کاش میشد برای ارتباط برقرار کردن راحت تر والدین کودکان و جذابیت بیشتر برای اونها ،مطالب رو با زبانی ساده تر و روانتر بیان میکردید ؛ چون فکر میکنم مطالب وقتی به زبان ساده بیان بشه ، ضمن اینکه گیرندۀ پیام زودتر ارتباط برقرار میکنه ، شاید میل بیشتری هم داشته باشه برای معرفی سایت شما به دیگر والدین .
به هر حال مقالۀ شما ستودنی هست
موفق باشید