دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز

اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در استان فارس

اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در فارس

دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز

اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در استان فارس

آموزش مهارت های تفکر

دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز

دوره آموزش فلسفه برای کودکان در شیراز ،دوره تربیت مربی، آموزش مهارت های اساسی و بنیادین ویژه کودکان، نوجوانان ،والدین، مربیان و مدیران. موسسه تخصصی کلام اول. اولین مرکز تخصصی فلسفه برای کودکان در استان فارس شهر شیراز

آخرین مطالب

ویژگی سازمان‌های خلاق-خلاق

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷ ب.ظ

ویژگی سازمان‌های خلاق

Creativity

 

1.تحمل ریسک:کارکنان باید تشویق شوند که بدون ترس از پیامدهای آن شکست را تجربه کنند و اشتباهات به عنوان فرصتهای یادگیری به شمار آید.

 

2.کاهش کنترل بیرونی: قوانین و مقررات و خطی‌مشی‌ها و کنترل‌های مشابه به حداقل‌ کاهش می‌یابد و خودکنترلی جایگزین آن می‌شود.

 

3.کاهش تقسیم کار:مشاغلی که به طور محدود تعیین شده باشد، ایجاد محدودیت می‌کند؛ در حالی که فعالیتهای متعدد شغلی، دیدگاه وسیعتری به کارکنان می‌دهد. در این‌ سازمانها تأکید بر فعالیتهای متعدد شغلی است.

 

4.قبول ابهام: تأکید زیاد بر عینی بودن و معین بودن موجب محدودیت برای خلاقیت می‌شود.

 

5.تحمل تضاد: گوناگونی دیدگاه‌ها تشویق می‌شود. هماهنگی و توافق بین افراد در این‌ سازمانها مورد تأکید زیاد نمی‌باشد.

 

6.تحمل راه‌های غیر عملی: افرادی که جوابهای غیر عملی حتی نابخردانه ارائه می‌دهند تحمل می‌شوند زیرا آنچه که در اوایل غیر عملی به نظر می‌آید ممکن است به راه‌حل‌های‌ خلاق منجر گردد.

 

7. تمرکز بر نتایج بجای ابزارها: هدف‌ها واضح است و افراد تشویق می‌شوند که راه‌کارهای‌ متعدد رسیدن به آنها را در نظر بگیرند. تمرکز بر نتایج باعث ارائه و پیشنهاد چندین جواب صحیح به هر مسئله معین می‌شود.

 

8. ارتباطات همه‌جانبه: ارتباطات به طور افقی و عمودی جریان پیدا می‌کند. زیرا جریان آزاد ارتباطات، باروری را آسان می‌کند.[27]

 

برخی دیگر از مطالعات انجام شده موارد ذیل را از ویژگی سازمان‌های خلاق برمی‌شمارند:[28]

 

9.آزادی در بیان نظرات جدید:ویژگی آزادی بیان نظرات جدید به توانایی جذب و انتقال اطلاعات اشاره می کند.سازمانهای خلاق به رابطه با رهبران اهل اندیشه، تأکید زیادی دارند. و در برابر هر نوع بحث و ارائه ایده‌های جدید به صورت باز عمل می‌کنند.

 

10.ساختار سازمانی مسطح:یک ساختار سازمانی مسطح برای سازمانهای خلاق ضروری است.بنابراین می توان گفت این گونه سازمانها در رویارویی با بحرانهای ناشی از رقابتهای اقتصادی، انعطاف پذیری بالایی دارند.سازمانهای انعطاف پذیر با مسایل و تنگناها برخورد منطقی و محققانه داشته و در صورت نیاز به تغییر و تحول، پس از بررسی دقیق و عالمانه، آن را اعمال می کنند.ساختار خلاق، نمـایانگر روابط واحدهای آن و نشان دهنده میزان انعطاف پذیری آن است.سازمانهایی که دارای ساختار غیرقابل انعطاف باشند، برای ایجاد همکاری و وحدت در دوران بحران، دچار آشفتگی می شوند.

 

11. مدیریت اطلاعات:ویژگی فرهنگ سازمانی باز جهت ارائه ایده های جدید در مدیریت اطلاعات منعکس می شود. در یک سازمان خلاق میزان کمی از ارتباطات بر پایه قوانین شکل می‌گیرد.فرهنگ سازمانی مانع تسهیم دانش بین کارکنان نمی‌شود و آنها با ارائه ایده‌های جدید نگران از دست دادن شغل خود نیستند.

 

12. آگاهی از تعارضات:از آنجایی که تعارض بذر خلاقیت است، سازمانهای خلاق از فرهنگهایی پشتیبــــانی می‌کنند که به تعارضات و بحثها اهمیت می دهند.با تعارض، کارکنان در زمینه چگونگی مواجهه با موقعیتهای جدید و برخورد با آنها، آموزش می بینند.

 

13. نیازمندیهای استخدام: این سازمان‌ها افرادی را جذب و استخدام می‌کنند که به جهت‌گیری بیشتر سازمان به سمت خلاقیت و نوآوری سرعت ببخشند و افراد در این گونه سازمانها، نیازمند توانایی ایجاد تعارضات و پیدا کردن روشهای حل آنها هستند.

 

14.شایستگی و مسئولیت:در این سازمان‌ها شایستگی و احساس مسئولیت در قبال خلاقیت، بین تمامی نیروی کار تسهیم شده و هر شخصی در سازمان مسئولیت توسعه خلاقیت را بر عهده می‌گیرد.

 

 مبحث خلاقیت ادامه دارد...

منابع :

مقاله : رضا ابروش

[27]. Tushman, Michael and Nadler, David; Organizing For Innovation, California Management Review, spiring,1986,PP74-92.

[28]. فتحیان. مجید و دیگران؛ نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت و نوآوری، تدبیر، 1384، شماره164،صص18-12.

جهت دریافت مشاوره با شماره های 0910921022 یا07132356613 تماس بگیرید

لطفا نظر و سوال  خود را در زیر درج کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی