خلاقیت(Creativity)بخش چهارم-خلاق
خلاقیت(Creativity)بخش چهارم
تفاوت خلاقیت و نوآوری
معمولاً برخی از مطالعات انجام شده در این حوزه، بین دو مفهوم خلاقیت و نوآوری تفاوتی قائل نمیشوند و از آنجا که در کُنه هر دو مفهوم ویژگی تازگی و نو بودن قرار دارد، هر دو را در یک معنی و مترادف هم بکار میبرند.در حالی که با دقت در معنای هر دو اصطلاح مشاهده می کنیم که تفاوت ماهوی بین خلاقیت و نوآوری وجود دارد.
نوآوری به کارگیری ایدههای جدید ناشی از خلاقیت است که میتواند یک محصول جدید، خدمت جدید یا راه حل جدید انجام کارها باشد.[20]
باید بین خلاقیت و نوآوری فرق قائل شد، معمولاً واژه خلاقیت به توانائی و قدرت فرد در ارائه ایده های نوین(فکر های سازنده) اطلاق می شود.از سوی دیگر، معمولاً نوآوری به معنی استفاده از این ایده ها میباشد.در یک سازمان این به معنی یک کالای جدید، یک خدمت جدید یا یک راه جدید برای انجام دادن کارهاست. اگرچه بحث نوآوری حول محور خلاقیت مطرح شود.[21]
خلاقیت باید بر اهداف سازمان تمرکز یابد و همانند یک قیف برای نوآوری عمل کند به این معنی که نوآوری محتملترین ایدهها را برگزیده و آنها را مورد آزمایش و بررسی قرار میدهد.[22]
رویکردهای فرایند خلاق
فرایند خلاق به فعالیتهائی اشاره دارد که مادامیکه یک شخص در حال ایجاد آن میباشد رخ میدهد.سالهاست که فرایند خلاق توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته و مدلهائی که کوشش کردهاند تا فرایند خلاق را نشان دهند، عمدتاً در سه رویکرد عمده ذیل قرار میگیرند:
1. رویکرد خطی؛ در این رویکرد فرایند خلاق به عنوان یک فرایند حل مسأله منطقی قلمداد میشود. رویکرد خطی ساختاری برای زایش ایده ها فراهم میکند تا افراد با جستجو راه حلها را بیابند. که در اینصورت راه حلها یا یک الگوی منطقی یا یک زنجیره از اقدامات را ارائه میکنند.[23]
2. رویکرد شهودی؛ در این رویکرد فرایند خلاق با بینش، درک مستقیم و شهودی و به صورت تصویرسازی ذهنی و تغییر ناگهانی در ادراک صورت میپذیرد. از سوی دیگر رویکردهای شهودی به افراد و گروهها کمک میکنند تا به حالتهای آرامش درونی دست یابند، که در خارج از الهامهای غیر قابل استناد یا از بینشهای که پدیدار شده میباشند. یک محدودیتی که هست غیر محسوس بودن ساختاری است که راه حل را یافته است. بلکه راه حلها فی البداهه ظاهر میشوند، غالباً یک فرد تعجب میکند که این فکر از کجا آمد.[24]
3. رویکرد شبکهای یا جزء نگر؛ در این رویکرد فرایند خلاق فقط یکی از عناصر در میان مجموعهای کامل از توانائیها، مهارتها، ویژگیها و فرایندهای درگیر با رفتار خلاقانه محسوب میشود.[25]
هارینگتون (Harrington)معتقد است:خلاقیت محصول فرد واحدی، در یک زمان واحد، در جای خاص نیست. بلکه عبارت از یک زیست بوم (اکوسیستم)است.همانگونه که در اکوسیستم زیستشناسی، موجودات زنده با یکدیگر و با اکوسیستمشان مرتبطند، در اکو سیستم خلاق نیز همه اعضاء و همه جنبههای محیطی در حال تعامل میباشند.[26]
مبحث خلاقیت ادامه دارد...
منابع :
مقاله : رضا ابروش
[20]. George G.Gordon; Predicting Corporate Performance From Organizational Culture, Jurnal of M.studies,29-6,nov 1992,p785.
[21]. Koontz, Harold; Management :A global perspective, McGraw- Hill Education, Edition 12, 2006, P155.
[22]. SLOANE, PAUL; ibid, p7
[23]. Nemiro, Jill E; ibid, p174
[24]. ibid, p174-175
[25]. ibid, p4
[26]. حسینی، افضل السادات؛ پیشین،ص32.
جهت دریافت مشاوره با شماره های 0910921022 یا07132356613 تماس بگیرید
لطفا نظر و سوال خود را در زیر درج کنید