شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی(بخش هشتم)-کودک
شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی(بخش هشتم)
۱-۱-۴) کودک و بازی:
۱-۱-۴-۱) تاریخچه بازی
شروع بازی را می توان به گذشته های دور حتی از بدو پیدایش انسان نسبت داد . در حقیقت بازی جزئی از زندگی انسان از بدو تولد تا زمان مرگ است و در کل تاریخچه بشریت مندرج است . انسان از نظر فیزیولوژیکی نیاز به جنبش و حرکت دارد و بازی جزء مهم این جنبش و حرکت است .
فلسفه بازی های گروهی به صورت بازی های نمایشی از عبادت ارواح و پرستش اشیاء گرفته تا رقص و شکار و جنگ مجموعه ای از براوردن نیازهای جسمانی و دهنی افراد را فراهم کردند .در ابتدا بازیچه ی بشر اشیاء خام و طبیعی بود مانند قطعه ای سنگ و حرکت دادن و پرتاب ان . با رشد ذهنی و اجتماعی انسان امکان دست کاری در اشیاء طبیعی را بوجود اورد و ابداع زبان در جهت انتقال اندیشه ها و تبادل اطلاعات بدعت جدیدی در بازی بوجود اورد .
۱-۱-۴-۲) تعریف بازی
در فرهنگ وبستر (webster) بازی به صورت های زیر تعریف شده
الف- حرکت ، جنبش،فعالیت ، به مثابه حرکت عضلات
ب- ازادی یا محدوده ای برای حرکت یا جنبش
ج- فعالیت یا تمرین برای سرگرمی و تفریح یا ورزش
در این تعریف بازی و ورزش دو کلمه قابل تبدیل به یکدیگر تعریف شده اند و چندان تفاوتی با هم ندارند .
فرهنگ عمید بازی را به عنوان اسم چنین تعریف می کند : سرگرمی به چیزی ورزش ،تفریح،قمار
ویلیام استرن در کتاب روانشناسی در دوره ی کودکی می گوید : بازی غریزه ای برای رشد و نمو استعدادها بوده و یا تمرین مقدماتی برای اعمال اتی می باشد .
پستالوژی (pestalozzi ) نیز اعتقاد داشت که باری از طریق درگیری ها ،سرگرمی ها ،کوشش ها و فعالیت ها بر مجموعه اعمال لازم برای زندگی فرد کمک کرده و از این طریق انسجامی محکم میان روح و جسم برقرار می کند . طرفداران فروبل بازی را به مثابه ساده ترین راه بیان نیروی سازنده کودک در نظر می گیرند .
۱-۱-۴-۳) اهمیت بازی:
( بازی کودک کار اوست و کارش بازی)
کلمه بازی کلمه خوبی نیست زیرا به فعالیت های مختلف و متعددی اطلاق میشود و در زبان عامه نیز امری بی اهمیت و پیش پا افتاده و بی اهمیت جلوه میکند . برای یک کودک بازی به منزله(( شغل و کار است )) ولی برای بزرگترها بازی به معنای وقت گدرانی بوده و برای ساعت های فراغت در نظر گرفته میشود. بزرگترها هم هنگامی که باید کارکنند بازی میکنند! بچه ای که در حال بازی است بهیچ وجه وقت خود را تلف نمیکند و کارهایی که از نظر بزرگتر ها مهم به نظر میرسد – برای مثال لباس پوشیدن ، خوردن یا کمک در کارهای خانه بهیچوجه مهمتر از بازی کودکان نیستند . بازی کردن بهترین راه صرف وقت کودکان است . بازی یکی از اساسی ترین و سازنده ترین مراحل در رشد بچه هاست.
برنامه اموزشی مهد کودک ها به طور کلی از از بازی تشکیل میشود . معلمان روشنفکر به خوبی میفهمند که وقتی کار به عنوان کار به کودک عرضه میشود افسردگی و کسالت در چهره اش نمایان میشود .در این بین تنها کار معلم و مربی هئایت بازی هاست به سمت برنامه های اموزشی . و در واقع موفقیت یک مربی تماما بستگی به نحوه استفاده از اقسام بازی ها در اموزش طفل دارد .
کدام بازی بهتر است ؟
ادامه دارد...
منبع:magirans
جهت دریافت مشاوره با شماره های 0910921022 یا07132356613 تماس بگیرید
لطفا نظر و سوال خود را در زیر درج کنید